Twórcy » Kinga Cięciwa

Kinga Cięciwa
Otwarta pracownia
adres:  Marcinkowice 356
kod:  33-393 Marcinkowice
gmina:  Chełmiec
powiat:  nowosądecki
email:  
tel. dom.:  694 869 641
GPS:  49.6686, 20.6630 wyznacz trasę

Kinga Cięciwa odziedziczyła pasję do koronki klockowej oraz do tradycji szkoły zakopiańskiej po swojej mamie - Magdalenie Cięciwie. Pani Magdalena należy do Stowarzyszenia Twórców Ludowych i od wielu lat uchodzi za najsłynniejszą propagatorkę koronki klockowej w Polsce. Kunszt i osiągnięcia mamy zainspirowały córkę do kultywowania zanikającej tradycji.

Kinga od najmłodszych lat była “przesiąknięta” tradycjami rękodzielniczymi. Towarzysząc mamie w wyjazdach na warsztaty i festiwale dostrzegła, że koronka klockowa wywołuje ogromne zainteresowanie zarówno wśród młodzieży, jak i dorosłych. Zapragnęła, by w przyszłości, podobnie jak mama, zyskać miano twórcy ludowego, doskonalić się w tym rzemiośle i przekazywać wiedzę innym. Koronka jest dla Kingi czymś wyjątkowym - ginącą sztuką, której nie można pozwolić, by zniknęła całkowicie. W misji zachowania tradycji koronki klockowej dla przyszłych pokoleń na pewno pomoże Kindze wybrany przez nią ciekawy kierunek studiów: turystyka historyczna i dziedzictwo kulturowe. Kinga jest zachwycona swoimi studiami, a połączenie pogłębionej wiedzy na temat sztuki i zjawisk kulturowych z twórczą pasją na pewno sprawi, że zanikające koronkarskie rzemiosło będzie miało swoją kontynuację.

Mimo swojego młodego wieku, Kinga ma na koncie wiele osiągnięć i nagród za swoją aktywność twórczą. Już w szkole brała udział w licznych konkursach, a pierwszą poważną nagrodę zdobyła w 2010 roku: wysłała swoje dzieło stworzone na bazie narzuconego wzoru na konkurs aż do Włoch i zdobyła pierwsze miejsce. Dało jej to ogromną motywację do dalszej nauki. W ostatnich latach uczestniczyła w wielu warsztatach i festiwalach (m.in. w Poznaniu, Kazimierzu Dolnym nad Wisłą, w Zakopanem, w Jarmarku Jagiellońskim w Lublinie, w “Sabałowych Bajaniach” w Bukowinie Tatrzańskiej, czy też w Karnawale Góralskim). Bierze również udział w ogólnopolskich konkursach koronkarskich organizowanych w Bobowej (gdzie zdobyła główną nagrodę w 2016 roku). Podczas Jarmarku Jagiellońskiego 2018 w Lublinie prowadziła z mamą Letnią Szkołę Koronkarską, a na plakacie promującym Jarmark tamtego roku była właśnie koronka klockowa. W 2018 r. zdobyła prestiżową nagrodę Województwa Małopolskiego “Ars Quaerendi 2018”, z której jest bardzo dumna.

Kinga z pasją opowiada o pewnym wydarzeniu, które miało miejsce podczas zmieniło pracę zarówno jej, jak i jej mamy - pani Magdaleny Cięciwy. Podczas pewnego festiwalu podeszło do nich małżeństwo z Poznania, które zakupiło dom w Zakopanem. Znaleźli na strychu skrzynię pełną skarbów - 300 wzorów zakopiańskiej koronki klockowej, datowanych na 1916 r. Wzory te małżeństwo przekazało Kindze i Pani Magdalenie, które poddały skarb starannemu wysuszeniu i uratowały je od zniszczenia. Od tej pory jest to niejako baza, na której cały czas pracują. Ten dar małżeństwa z Zakopanego był czymś niezwykle ważnym w twórczości obydwu artystek. Wzory są niczyma artefakty przetrzymywane w rodzinnym archiwum.

Warto nadmienić, że koronkę klockową sprowadziła do Polski Królowa Bona. Początkowo była to sztuka dla arystokracji, dopiero później przeniknęła do sztuki ludowej. Tymczasem Kinga i zachowania sztuki tworzenia zakopiańskich wzorów dla przyszłych pokoleń.
Co jest potrzebne do tworzenia dzieł z koronki klockowej? Przede wszystkim wałek w kształcie walca - jego rozmiary są różne w zależności od wzoru. Wałek składa się z wsypu (np. siana, słomy lub trota) i umieszczany jest na podstawce z drewna dębowego lub dykty. Najważniejsze są drewniane klocki odpowiedniej wielkości (które zrobił znajomy stolarz na zamówienie), na które nawija się specjalne bawełniane nici. Oprócz tego: patron (czyli kalka z narysowanym wzorem), który rozpina się na wałku i pod spód podkłada się tekturę oraz szpilki - aby wzór się trzymał. Kiedy wybrany zostaje wzór, układa się go na wałek i plecie według danego wzoru. Na samym końcu ściąga się szpilki, co jest również bardzo pracochłonne. Kinga przerabia motywy z zestawu 300 wzorów z Zakopanego, ale również dokłada wiele od siebie, np. motywy serca lub plastry miodu. Artystka podkreśla, że koronka klockowa to bardzo odstresowujące i odprężające zajęcie, choć wymagające ogromnej cierpliwości.

Mając w sercu tradycję, którą przejęła zarówno od swojej mamy, jak i babci, Kinga ma świadomość, że jest kolejnym utalentowanym pokoleniem w rodzinie o niezwykłych tradycjach rękodzielniczych. Tą tradycję chce kultywować i przekazywać innym. Ma świadomość, że koronka klockowa to ciągły proces nauki i przyswajania umiejętności od najlepszych - nie spocznie na laurach, dopóki nie opanuje tej sztuki do perfekcji. Kocha robić serwetki, ale tworzy też firanki, kartki okolicznościowe z koronką, kołnierze czy manetki do strojów.

Jej cierpliwość i zaangażowanie w rozwijanie swoich artystycznych możliwości są imponujące. Efektem tego są jej osiągnięcia, m.in.:

* I nagroda - “L’Autunno secondo Voi” - Włochy, 2010 r.
* Stypendystka Fundacji “Porozumienie Bez Barier” (XIX edycja), 2015 r.
* Główna nagroda w ogólnopolskim festiwalu Koronki Klockowej w Bobowej, 2016 r.
* Ars Quarendi 2018 - nagroda za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury w kategorii “Uczeń” oraz za Projekt Przedsięwzięcia Kulturalnego “Zakopiańska Szkoła Koronkarska - dawniej i dziś - ożywienie ginącego piękna i reaktywacja zapomnianej koronki klockowej”, 2018 r.



 

Otwarta pracownia

Istnieje możliwość odwiedzenia pracowni pani Kingi oraz zakupu jej prac po wcześniejszym kontakcie telefonicznym.



organizator

projekt finansowany przez

partnerzy

Nadwiślański Park Etnograficzny w WygiełzowieCentrum Usług TurystycznychŻyWa PracowniaMuzeum Okręgowe w Nowym SączuInstytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UJMIK

patronat medialny

Dziennik PolskiRadio KrakówTelewizja KrakówWeranda CountryPrzełomETNO FMCzas Dzieci Mali TuryściWrota MałopolskiKultura LudowaPolska NiezwykłaQlturkaPolska na wakacjachModny KrakówEtnosystem