Twórcy » Piotr Buczek

Piotr Buczek
Otwarta pracownia
adres:  ul. Błankowa 4
kod:  33-350 Piwniczna-Zdrój
gmina:  Piwniczna
powiat:  nowosądecki
tel. kom.:  662 406 303
GPS:  49.4315, 20.6625 wyznacz trasę

 
Polska kultura ludowa i jej bogate tradycje muzyczne wiele zawdzięczają takim osobom jak pan Piotr Buczek z Piwnicznej - Zdroju. Wieloletnie muzykowanie oraz umiejętność pracy z drewnem stoją u źródeł kolejnej, najnowszej z jego życiowych pasji - miłości do tworzenia instrumentów ludowych w ich tradycyjnej postaci.

Niewielu jest takich samouków jak pan Piotr - trzeba podkreślić, że wszystkiego nauczył się obserwując, odrysowując i naśladując innych. Nie uczęszczał na żadne warsztaty, cała jego wiedza to efekt własnych poszukiwań oraz umiejętności obserwowania i odtwarzania wyglądu instrumentów ludowych wykorzystywanych w zespołach muzycznych, w których pan Piotr grał i śpiewał.

Z zawodu jest stolarzem, obecnie jest już na emeryturze. Tworzenie instrumentów to jego odskocznia i sposób na wolny czas. Od ośmiu lat śpiewa i gra w zespole ludowym “Błankowiany”, ale jego przygoda z muzyką trwa odkąd był małym dzieckiem. Zawsze był muzykalny, uczył się grać m.in. na trąbce, piszczałkach, gra również trochę na skrzypcach. Przez 20 lat grał w orkiestrze strażackiej w Piwnicznej - Zdroju. Tak naprawdę gra po trosze na każdym instrumencie - potrafi zaprezentować dźwięki każdego instrumentu, który stworzył. A wśród instrumentów, które konstruuje pan Piotr Buczek są m.in. pięknie zdobione trombity, piszczałki bezotworowe / ksafony (w gwarze zwane “wrzescokami”, ponieważ wydają wrzaskliwy ton), gęśle, skrzypce (np. z drewna jaworowego - pozyskiwanego z okolicznych lasów), basy, okaryny, czy rogi.

Warsztat, w którym tworzy pan Piotr znajduje się u niego w domu - pełen jest akcesoriów i narzędzi. Do tworzenia instrumentów ludowych z drewna potrzebne są m.in. piła taśmowa, dłutka różnego rodzaju (zazwyczaj półokrągłe - część dłutek zrobił własnoręcznie), “strugi” (np. do skrzypiec), ośnik (ostrze z dwiema rączkami), a przy robieniu trombit konieczna jest także siekiera. Materiał pan Piotr pozyskuje z własnego lasu - jest to głównie drewno jaworowe lub świerkowe.

Ulubionym instrumentem pana Piotra są trombity - nie można ich kupić w sklepie tak jak skrzypiec, są czymś unikalnym i wyróżniającym jego pracę. Cały czas doskonali proces tworzenia i zdobienia tego instrumentu, by detalami i jakością wykonania jak najwierniej nawiązywał do tradycji. W zdobieniu instrumentów inspiruje się zarówno tradycyjnymi motywami kultury ludowej Górali Nadpopradzkich, jak i naturą (często dekoruje np. motywem dziewięćsiłu bezłodygowego - lokalnej rośliny).

Patrząc na efekty pracy Pana Piotra trudno jest uwierzyć, że tworzy instrumenty dopiero od trzech lat. Robi to z niezwykłym zaangażowaniem i pasją, która z pewnością zainspiruje wiele osób do zainteresowania się tym rzadkim rzemiosłem.

 
 
 

Otwarta pracownia

Po wcześniejszym kontakcie telefonicznym jest możliwość odwiedzenia pracowni i możliwość zakupu prac.



organizator

projekt finansowany przez

partnerzy

Nadwiślański Park Etnograficzny w WygiełzowieCentrum Usług TurystycznychŻyWa PracowniaMuzeum Okręgowe w Nowym SączuInstytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UJMIK

patronat medialny

Dziennik PolskiRadio KrakówTelewizja KrakówWeranda CountryPrzełomETNO FMCzas Dzieci Mali TuryściWrota MałopolskiKultura LudowaPolska NiezwykłaQlturkaPolska na wakacjachModny KrakówEtnosystem